sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Powtoon

Löysin viime viikolla mainion toisen luokanopettajan pitämän tvt-aiheisen blogin Piituskin TVT-pähkäilyt, josta sain idean kokeilla Powtoon-sovellusta. Piituski-nimimerkin takana oleva Lapin läänissä työskentelevä opettaja oli tehnyt monenlaisia animaatioita oppilaidensa kanssa kyseisellä ohjelmalla. Niitä on näkyvissä hänen luokkansa omassa blogissa. On mahtavaa saada hyviä ideoita kollegalta. Toivon teidän näiden minun blogieni lukijoiden kokevan samoin!

Powtoon-ohjelmaa käytetään selaimessa. Koneelle ei tarvitse siis ladata mitään.

'

Sen käyttämiseksi pitää kuitenkin rekisteröityä tai käyttää Facebook-, Google- tai LinkedIn-tunnuksiaan. Olin jo esitellyt sovelluksen neljäsluokkalaisille  ja miettinyt, miten ratkaisisin tämän. Päätin silloin käyttää koulumme gmail-tunnusta, jonka olen ottanut koulun Youtube-tiliä varten. Valitsin sitten tähän sovellukseen oman salasanan.
Nelosten kanssa oli jo kokeilut, että moni oppilas pystyi kirjautumaan yhtä aikaa samoilla tunnuksilla. Teimme viidesluokkalaisten kanssa samoin. Sen tosin huomasin, että tallennusvaiheessa sama tiedosto varmuuskopioitui itsestään monta kertaa. Niitä jouduin sitten poistamaan.

Aloitimme tunnin katsomalla Piituskin luokan tekemiä animaatioita.Koska esimerkkianimaatiot olivat kolmasluokkaisten tekemiä ja oman koulumme nelosetkin olivat jo kokeilleet ohjelmaa, eivät viidesluokkalaiset olleet huolissaan, vaan ryhtyivät toimeen.
Olin vienyt sovelluksen linkin  nelosten luokan omalla Peda.net -sivulle jo aiemmin ja ohjasin viidesluokkalaiset sinne.Sinne oli myös lisätty Piituskin luokan sivu, jotta oppilaat voivat halutessaan katsoa lisää hyviä esimerkkejä.
 
Näytin sitten valkokankaalla, miten ohjelma toimii. Kuten olen todennut aiemminkin, ei oppilaille tarvitse näyttää kuin ihan perusteita, jonka jälkeen he oppivat parhaiten kokeilemalla.


Kirjautuminen sujui nopeasti. Oli ilo katsella, kun neljäsluokkalaiset harjoittelivat animaatioiden tekemistä. Moni työskenteli pareittain, jopa niin, että osa koneista jäi käyttämättä. Hyvä niin, yhdessä pohdiskellen sovellus aukeni hyvin.
 
 
Tunti lähestyi loppuaan ihan turhan nopeasti! Kehoitin kaikkia tallentamaan työnsä. Se onnistui hienosti, vaikka olimme tosiaankin kaikki samoilla tunnuksilla samassa sovelluksessa. Tosin se mainitsemani saman tiedoston moninkertainen automaattinen tallennus oli vähän tyhmää.

 
Hoksasimme jossain vaiheessa, että sovellukseen voi ladata myös omia valokuvia tai piirustuksia. Se avaakin ihan uusia maailmoja!

Keskustelimme vielä tunnin lopussa siitä, että meidän on voitava luottaa toisiimme, eli kukaan ei saa mennä poistamaan tai muuttamaan toisten tekemiä animaatioita, vaikka nyt tiedämmekin kaikki käyttäjätunnuksen ja salasanan. Kerroin, että väärinkäytöksen tapahtuessa emme enää voi toimia tällä tavoin ja monta kivaa juttua jää tekemättä. 

Tallensinpa sitten minäkin oman harjoitukseni. Kunhan oppilaat saavat omiaan kunnolla valmiiksi, laitan joitain niistäkin näkyville.


1 kommentti:

masamj kirjoitti...

Meillä on koululla käytössä Google Apps for Education, joka kustantaa vuodessa alle 10 €. Se mahdollistaa sen, että alakouluikäisillä on käytössä oma gmail ihan laillisesti. Lisäksi hyvä puoli on se, että tilien hallinta on omissa käsissä, eikä työskentely keskeydy siihen että oppilas ei muista sähköpostin salasanaa. Ja esim. tekstieditori on aina saatavilla google drivessa.